BAHNA 2010

Každý rok se v dodnes veřejnosti nepřístupné oblasti bývalého vojenského újezdu Brdy nazvané „Přední Bahna“ koná prezentační akce Armády České Republiky zvaná „BAHNA“. Narozdíl od Tankových dnů ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech, se BAHNA soustředí především na současnou techniku Armády ČR, nicméně i historická technika je na Bahnech zastoupena v hojném počtu. Pravidlem také bývá menší účast zahraničních spřátelených armád se svou technikou.

Oproti aréně pro dynamické ukázky v lešanském muzeu je prostor Předních Bahen o poznání velkorysejší a tak i prezentované ukázky bývají značně bohatší, především co do počtů použité techniky a v některých momentech se člověk ani nestačí otáčet, co vše se kolem něj děje 🙂

Níže uvedené fotografie jsou pak retrospektivní ohlédnutí na prezentaci před jedenácti lety, v roce 2010.

Adam

IMG_8090
Akci tradičně zahajuje vypálení několika (slepých) salv ze samohybných kanónových houfnic vz. 77 "Dana"
IMG_8177
Následuje defilé historické techniky, od druhoválečných kousků, po období Studené války, které tu budu prezentovat jen pár fotkami. V tomto případě jde o jeden z nejrozšířenějších obrněných transportérů druhé světové války, britský Universal Carrier (zde by mělo jít o typ Mk.II). Ten byl, mimo jiné, ve výzbroji i Československé samostatné obrněné brigády.
IMG_8133
Německé velitelské vozidlo Mercedes-Benz L 1500 A (Kfz.70) s protiletadlovým kulometným dvojčetem MG 42
IMG_8115
Německý nákladní automobil Opel Biltz ve verzi s dřevěnou kabinou.
IMG_8233
A přesunujeme se do období Studené války. V neobvyklé kamufláži se ukázalo vozidlo OT-64 "SKOT", což byl výsledek společného československo-polského projektu obrněného transportéru.
IMG_8224
Sovětský střední dělostřelecký tahač ATS-59G, který v řadách ČSLA sloužil v impozantním počtu 2400 kusů. V tomto případě je představen jako tahač 122mm kanónu vz. 31/37, který byl v Československu licenčně vyráběn podle sovětského vzoru od roku 1953.
IMG_8210
30mm protiletadlový dvojkanon vz. 53/59, přezdívaný "Ještěrka". V konstrukci bylo využito podvozku nákladního automobilu Praga V3S, tedy známé "Vejtřasky". Vozidlo bylo ve výzboji jak ČSLA tak AČR. Poslední kusy byly vyřazeny z výzbroje až v roce 2003.
IMG_8243
V samém závěru Studené války nechala ČSLA modernizovat množství svých tanků T-54A a T-55A na variantu T-54AM2, respektive T-55AM2. Modernizace spočívala především v instalaci nového systému řízení palby "Kladivo", systému detekce a indikace laserového ozáření a přídavného pancéřování korby a věže. U bojových útvarů AČR vydržely až do konce roku 2002.
IMG_8040-3
A zde už se dostáváme k současné technice Armády ČR v čele s Kolovým Bojovým Vozidlem Pěchoty (KBVP) Pandur II CZ.
IMG_8667
Hlavní výzbroj tohoto typu představuje izraelská bezosádková věž RCWS-30 disponující 30mm kanonem, spřaženým 7,62mm kulometem a dvojicí protitankových řízených střel Spike.
IMG_8852
Mimo trojčlenné posádky má ve své zadní části kapacitu pro sedmičlenný pěchotní výsadek. U ostatních verzí zavedených v AČR se pak přepravní kapacita i výzbroj vozidla liší.
IMG_8447
V rámci dynamických ukázek došlo i na představení jednoho z armádních vrtulníků W-3A Sokol a práci jeho posádky a spolupracujícího hasičského sboru s tzv. bambi vakem.
IMG_8461
Ten slouží k hašení požárů v podvěsu, především na těžko dostupných místech.
IMG_8605
Došlo samozřejmě i na současnou tankovou techniku naší armády. Ať už v podobě nejmodernější varianty T-72M4CZ...
IMG_8362
...nebo v podobě starší verze T-72M1, která je stále ve výzbroji Aktivních záloh.
IMG_8796
Kromě menších Sokolů byla vrtulníková technika zastoupena i podstatně větším víceúčelovým typem Mi-17. Zde ještě v kamufláži ze svého působení v zahraniční misi KFOR na území Kosova.
IMG_8620
Bojové vozidlo pěchoty BVP-2. Tento původem sovětský design se od roku 1987 sériově vyráběl také v Československu.
IMG_8338
Na bázi jeho předchůdce, BVP-1, vzniklo pro potřeby Československé armády také množství modifikací. V tomto případě jde o Vyprošťovací pásové vozidlo (VPV), které dodnes slouží i v řadách Armády ČR.
IMG_8308
V devadesátých letech pak spatřil světlo světa průzkumný a pozorovací komplet SNĚŽKA určený k provádění dělostřeleckého průzkumu. Opět byl využit podvozek BVP-1, tentokrát byl však o něco prodloužen, jak je vidět z jednoho pojezdového kola navíc.
IMG_8355
Od roku 2008 jsou ve výzbroji AČR také původem italská vozidla Iveco LMV. V tomto případě vyzbrojené norskou zbraňovou stanicí M151A2 Protector s 12,7mm kulometem M2HB QCB.
IMG_8349
Ve stejném roce AČR do své výzbroje zařadila také několik německých vozidel Dingo 2. Stejně jako Iveca, si i tato vozidla v naší armádě prošla bojovým nasazením v Afghánistánu, což vysvětluje onu pískovou kamufláž. Na střeše korby si můžete všimnout německého kulometu MG3.
IMG_8342
Pro potřeby nasazení v zahraničních misích vznikla také modifikace nákladního automobilu Tatra 810 s pancéřovou kabinou, nazvaná T810-V-P.
IMG_8346
A ukázalo se i dekontaminační vozidlo ACHR-90M. I ta se dočkala nasazení v zahraničí, především v operaci "Trvalá svoboda" na území Kuvajtu a Iráku v roce 2003, kde měla plnit svou funkci v případě nasazení chemických zbraní iráckou armádou.
IMG_8330
Tatrovácka ofenziva pak pokračuje nosičem kontejnerů T-815-2 Multilift Mk.IV s nákladem v podobě vozidla Land Rover Defender 90.
IMG_8645
Land Rover Defender 110 SOV přezdívaný "Kovboj". Jde o automobil Land Rover Defender 110 speciálně upravený pro potřeby 601. skupiny speciálních sil a jejich nasazení v Afghánistánu v roce 2006. V roce 2008 přešla vozidla do služeb 43. výsadkového mechanizovného praporu v Chrudimi, aby v roce 2010 nakonec skončila u 44. lehkého motorizovaného praporu v Jindřichově Hradci.
IMG_8321
Další z "klasik" na tatrováckém podvozku. Samohybná kanónová houfnice vz.77 "Dana".
IMG_8316
Svou labutí píseň v řadách AČR pak předvedl raketový dělostřelecký systém RM vz. 70. Koncem téhož roku (2010) byl bez náhrady vyřazen z výzbroje, což je dodnes odborníky kritizováno. Jak ukázaly konflikty na Ukrajině či v Náhorním Karabachu, i v dnešní době najde tento typ techniky uplatnění.
IMG_8395
Jak jsem zmínil v ůvodu, na Bahnech se pravidelně prezentují i některé armády našich spojenců. Zde je to polská armáda se svým obrněným transportérem KTO Rosomak, což je licenčně vyráběná varianta finského vozidla Patria AMV. To bylo mimochodem hlavním konkurentem rakouskému Panduru, ve výběrovém řízení na nová kolová obrněná vozidla AČR. Pro koho to nakonec dopadlo lépe, všichni víme 🙂
IMG_8400
Ještě jeden detail na polského velitele prezentovaného Rosomaku.
IMG_8383
Svou techniku ukázal i náš jižní soused, Rakousko. Jde o výsledek společného rakousko-španělského projektu bojového vozidla pěchoty, ASCOD, které je v rakouské armádě zavedené pod názvem "Ulan" (a ve španělské jako "Pizzaro"). Vývoj typové řady ASCOD stále probíhá a jedna z nejnovějších variant je i účastníkem tenderu na nové bojové vozidlo pěchoty Armády ČR.
IMG_8404
A nakonec v roce 2010 nechyběla ani britská armáda, která se přijela pochlubit svým hlavním bojovým tankem Challanger 2.
IMG_8930
Nechyběly samozřejmě ani bojové ukázky. Zde je vidět, že v roce 2010 byly ještě standardem ve výzbroji jednotlivce útočné pušky Sa vz. 58. Jejich nástupce, CZ 805 BREN, byl v prvních kusech zaveden až následující rok.
IMG_8963
A galerii zakončím dvěma pohledy do statických ukázek. V tomto prvním případě jde o britské nákladní vozidlo Bedford MWD, které stejně jako na začátku zmíněný Universal Carrier nechybělo ve výzbroji Československé samostatné obrněné brigády...
IMG_8989
...a závěr patří československému automobilu Tatra 57B v podobě, v jaké sloužil během druhé světové války v německém Wehrmachtu.

 

Taková tedy byla Bahna v roce 2010. Nebyl to první, ani poslední ročník, kterého jsem se zúčastnil, takže se k této akci určitě někdy v budoucnu prostřednictvím galerií opět vrátím. Díky za pozornost 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *